Italia nu a fost o țară în accepțiunea clasică până acum 150 de ani. În Peninsula Italică nu a mai existat un stat unitar organizat de o populație care să se definească drept națiune de la căderea Imperiului Roman, din secolul al cincilea, până la finalul lui Risorgimento (Unificarea), timp de o mie patru sute de ani. Mulți iubitori de călătorii rostesc cu venerație numele destinației lor preferate de vacanță, „Italia”, un spațiu la sud de Alpi, cuprins între Mările Ligurică și Tireniană, la vest și Ionică și Adriatică, la sud și est. Acesta a devenit sinonim cu superlativul frumuseților naturale și al rafinamentului artistic. Dar în acest spațiu geografic sunt mai multe ,,Italii” care trebuie abordate separat, adică mai multe teme culturale și peisagistice, cu variațiunile lor și încă și mai multe nuanțe. Câte? Nenumărabile. Astfel că marele periplu italian este pentru o viață întreagă, iar descrierea lui nu poate fi decât un foileton cu capitole distincte, fiecare cu caracteristici de monografie.

Iată cum decurge un circuit turistic în regiunile nordice învecinate, Lombardia, Piemonte și Valle d’Aosta, din perspectiva ghidului, cuprinzând și impresiile împărtășite de turiști. Ideile urmăresc în oarecare măsură cronologia evenimentelor dintr-un program desfășurat în luna iunie.

Arta care înnobilează

Lombardia are aura de excelență pe care i-o conferă patrimoniul economic, dar și cel cultural și artistic, o aură pe care o etalează cu mândrie față de celelalte regiuni administrative italiene. Aici sunt multe secole de când coordonatele identității lombarde se definesc prin raportul dintre domeniul puterii și domeniul artei. Din perioada medievală, trecând prin epoca Renașterii, prin cea barocă, cea romantică și până în zilele noastre, familiile care dețineau puterea politică și averile cele mai mari au convertit aurul și influența lor în opere de artă și arhitectură pentru o misiune sacră: idealul estetic care încântă simțurile și mulțumește Divinitatea. Fie că s-au numit Visconti, Sforza, Gonzaga, Colleoni sau Borromeo, aristocrații lombarzi de cel mai înalt rang au fost un amestec de cruzime și viclenie cu rafinament estetic și sensibilitate artistică, devenind în mod necesar patroni ai artelor. Ctitoriile lor de anvergură elitistă ce au ajuns în prezent opere de patrimoniu universal, completate de vilele, grădinile și colecțiile de artă ale multor familii nobiliare lombarde, descriu un univers guvernat de principiul ,,arta justifică existența”.

Bergamo dă tonul 

Circuitul a fost gândit astfel încât să alterneze incursiunile pe faimoasele lacuri dintre munți cu vizitarea orașelor înnobilate de valori estetice create de artiști uitați sau maeștri celebri. Diapazonul este Bergamo, primul oraș descoperit în acest program, care ajută să ne acordăm simțurile la tonalitățile armonioase ale artei lombarde, în spiritul lui Gaetano Donizetti, un simbol al locului. Bergamo Citta Alta este orașul medieval de pe culmea unui deal, dincolo de care Alpii Bergamezi veghează cu vârfurile acoperite de zăpadă. În centrul istoric suntem înconjurați de edificii grandioase, iar pe chipurile turiștilor apare pentru prima dată acel surâs complice, care e expresia sentimentului de regăsire a bucuriei de a se lăsa purtați printre comorile grațioase dintr-un mic tezaur al Italiei. Trei interioare copleșitoare redau sinteza mai multor secole de evoluție în concepția despre arta religioasă și totul în decurs de o oră de uimire. Grupate în aceeași piață sunt Basilica di Santa Maria Maggiore, cu fațadă gotică și interior renascentist exuberant, plin de fresce multicolore, Capella Colleoni, cu fațadă renascentistă din marmură roz și interior cu ornamente rococo și Duomo di Sant’Alessandro, cu fațadă neoclasică și interior vast și luminos, încărcat de decorațiuni baroce aurite. Așa arată o primă zi de vacanță, începută într-un ,,tempo vivace”, cu impresii puternice, decantate în momentele de relaxare petrecute pe malul lacului Iseo, într-un ,,tempo andante”, în a doua parte a zilei.

Lacul Garda

Prima ieșire cu ,,vaporetto” se petrece pe Lacul Garda, căruia îi dedicăm toată ziua, cuprinzându-l în întregime, la început prin descinderi cu autocarul și apoi navigând, cu mai multe opriri, de la limita sa sudică la cea nordică. Primele ore îi sunt dedicate orășelului Sirmione, aflat pe o peninsulă, în partea sudică a lacului. Un castel din secolul al XIII-lea, construit de ducii Veronei este înconjurat de un șanț cu apă și un pod mobil, spre care converg străzi pavate cu pietre, care șerpuiesc pe sub arcade medievale, pe lângă grădini luxuriante, încadrate de priveliști odihnitoare ale lacului, precum în cele mai reușite cărți poștale. Acest lac are forma trompei de elefant și se îngustează către nord, având un aspect care variază de la cel al unei mări interioare furtunoase uneori, la cel al unui fiord cristalin de factură nordică. Incursiunea pe oglinda lacului are un efect dramatic, având munții de o parte și de alta, din ce în ce mai impunători, mai stâncoși, mai aproape, pe traseul dintre Riva del Garda și Malcesine. Pe un fundal format de crestele ascuțite ale munților, Riva del Garda este un port care are piața centrală pe malul lacului, înconjurată de ,,palazzi” renascentiste. Se vizitează apoi orășelul Malcesine, pe malul de est, la poalele lui Monte Baldo, cu străzi abrupte, înțesate de prăvălii pitorești, un loc dominat de medievalul Castello Scaligero.

Milano

Capitala Lombardiei este un obiectiv vizitat de cei mai mulți turiști în ritmul unor circuite ample, prin mai multe țări europene. Escalele de cel mult două ore le lasă călătorilor impresii contradictorii și le induc unele prejudecăți. Milano va fi ,,reabilitat” în programul de o zi, care polarizează atenția asupra detaliilor, grație ritmului relaxat de vizitare a obiectivelor definitorii pentru dimensiunea culturală a orașului. Am observat impactul deosebit al câtorva experiențe care apropie mai mult simbolurile orașului de inima vizitatorilor. Un moment de grație este străbaterea acoperișului mărețului Duomo, cea mai mare catedrală gotică a lumii. Plimbarea prin ,,pădurea de piatră” îți prilejuiește apropierea de turnurile și pinaclurile îmbrăcate în dantelărie sculptată în piatră și împodobite cu peste două mii de statui cu mărimi și semnificații diferite, toate pe fundalul unei metropole puternic ancorate în modernitate. O vizită aparte este și cea din Museo del Duomo, aflat în fostul Palat Regal din vecinătate, unde descoperi nuanțe nebănuite ale pieselor de rit ecleziastic și ale fragmentelor originale din diferite ansambluri sculpturale de artă religioasă, conservate aici. O amintire neprețuită este vizita programată la Santa Maria delle Grazie, unde operei lui Leonardo, Cina cea de Taină, i-au fost redate claritatea și luminozitatea de altă dată. Un alt moment memorabil poate fi vizita la Muzeul Operei Scala, care relevă opulența structurii interioare și simbolistica mitică a acestui ,,templu” al culturii, aspecte ascunse de o fațadă banală și ternă.

Lacul Como

Ținutul Lacului Como este acel loc unde natura își dezvăluie toate frumusețile în oricare parte privești și îți oferă starea de beatitudine care te trimite cu gândul la imaginea Paradisului invocat mereu atât în practica religioasă cât și în arta clasică. Vecinătatea Alpilor și a întinderii enorme de apă, cu trei extensii care se insinuează printre culmile montane împădurite, creează un efect estetic deosebit, amplificat de depărtările argintii ale versanților stâncoși, înzăpeziți. În acest cadru magic întâlnim combinația perfectă între frumusețea naturii și cea creată de om. Grădinile vilelor sunt realizări peisagistice elaborate și extrem de rafinate, care păstrează, prin tradiție, deopotrivă principiile estetice ale barocului italian, prin care este prețuită simetria, dar și normele englezești, prin care se creează iluzia unui naturi sălbatice, necontrolate. Multe dintre aceste grădini cu ornamente florale și plante rare, exotice, cu alei de prundiș, cu fântâni și statui sunt rezultatul rivalităților proverbiale dintre familiile aristocratice, animate de orgoliul de a-și afirma statutul și nivelul superior al simțului artistic. Vilele și grădinile lor sunt deseori încadrate de vaste zone pitorești cu chiparoși și pini, cu vii și crânguri de lămâi și măslini. Ne îmbarcăm pe un vaporetto în orașul Como (pe care îl vizităm la întoarcere) și optăm pentru un bilet de o zi, cu opriri multiple, având drept ținte principale Villa Carlotta din Tremezzo, stațiunea Bellagio - ,,regina lacului” și unul dintre orășelele pline de farmec Varenna sau Menaggio.

Lacul Maggiore

Pentru a descoperi comorile Lacului Maggiore trebuie să trecem în regiunea Piemonte, acolo unde orășelul-stațiune Stresa este baza de plecare cu vaporetto pentru vizitarea celebrelor Isole Borromee. De fiecare dată când vorbesc despre aceste insule îmi face plăcere să-mi amintesc modul în care le-am descoperit. În urmă cu aproape un deceniu, eram ghidul unui grup numeros, fugărit prin Europa preț de vreo două săptămâni, în care vizitam cel puțin zece țări, pe principiul ,,Dacă e marți, e Belgia!”. Am oprit autocarul regulamentar, într-o benzinărie, pe riviera cu hoteluri selecte de la nord de Stresa, pentru a bifa Insula Bella ca obiectiv menționat în program, la categoria ,,popas pentru fotografii”. Priveam de la o distanță de circa 400 de metri de insulă un relief bizar care sugera o piramidă, pe care se distingeau vag formele unor statui și culorile unor plante ornamentale. Am sunat pe loc în țară și mi-am rugat prietenii să rezerve atunci bilete pentru un zbor de Milano, la sfârșit de sezon. Acum, să vă spun ce am văzut pentru prima oară, în vacanța mea, la două luni distanță de acel moment, și ceea ce veți vedea și voi, dacă veți alege această destinație. Palatul și grădinile sunt cea mai înaltă expresie a idealului de a glorifica frumosul în toate formele artei și au fost inițial dar de nuntă. Camerele somptuoase sunt decorate cu stucatură barocă, mobilierul are intarsii ce amintesc de arta bijutierilor, candelabrele sunt de Murano, instrumentele muzicale, tapiseriile flamande și lucrările de pictură rivalizează cu colecțiile unor muzee de prim rang. Mai presus de toate sunt grădinile terasate, unde treptele, încadrate de balustrade cu statui, urcă spre un cer albastru, pe care se profilează inorogul de piatră, simbolul familiei Borromeo. Gazonul imaculat este cutreierat de păuni, chiparoșii sunt obeliscuri, iar arbuștii și florile multicolore devin acuarele pe retina amintirilor.

Torino și  Monte Bianco

Finalul acestei vacanțe ne găsește la Torino, orașul unde puternicii regi de Savoia au gândit și realizat o capitală demnă de mărețul proiect de unificare a Italiei. Aici se petrec cu adevărat marile surprize din această vacanță, pentru că ceea ce descoperim în ultimele două zile de circuit este mult peste așteptările noastre, mai ales după ce ne-am delectat cu escapadele de pe marile lacuri. Palatul Regal e o frenezie barocă și rococo, cu design interior somptuos și extravagant, care-și merită locul printre cele mai frumoase palate ale Europei, din fostele capitale ale marilor imperii. După ce Casa de Savoia și-a mutat sediul ducatului din Franța în Torino, a avut loc un proces de reconfigurare urbană prin munca celor mai valoroși arhitecți baroci ai timpului. Astfel a apărut ,,contrada nuova”, partea nouă a orașului, ca simbol al autorității familiei de Savoia. În centrul acestui proiect se află o adevărată ,,place royale”, înconjurată de biserici gemene și porticuri cu cafenele elegante. Celelalte palate sunt și ele muzee impresionante, între care excelează Muzeul Egiptean din ,,Palazzo dell’Accademia delle Scienze”, cel mai bogat din afara tărâmului faraonilor. Mai sus de atât este doar Mont Blanc, unde spectacolul Alpilor e pregătit de drumul fermecător prin Valle d’Aosta și este savurat într-o ascensiune cu telecabina peste întinderi glaciare, străpunse de colți de stâncă.

Prima aventură italiană se apropie și va fi răsplata unei lungi așteptări. Nu vă rămâne decât să contactați Dal Travel și să vă pregătiți bagajele!