Anul 2020 a fost unul record în privința zborurilor anulate - țările lumii au intrat rând pe rând în carantină, interzicând accesul altor naționalități pe teritoriul lor. Chiar dacă 2021 se arată a fi mai generos cu industria aviatică, este de datoria noastră ca pasageri să fim mereu pregătiți pentru un zbor anulat sau amânat. Acestea fiind spuse, haideți să vedem ce trebuie să faci atunci când ți se anulează zborul:

Primul pas este să fii prevăzător și să te informezi cu privire la drepturile tale ca pasager - dacă citești acest articol, deja ești pe calea cea bună!

În cazul în care călătorești pe cont propriu, îți recomandăm să citești despre drepturile pasagerilor la nivelul UE. Uniunea Europeană a stabilit un set cu drepturile pasagerilor valabile pentru orice călătorie cu avionul pe teritoriul său, acestea obligând companiile aeriene să ofere compensații în diverse momente: atunci când zborul este anulat, când zborul este amânat, când nu ți se permite îmbarcarea, când îți este pierdut sau deteriorat bagajul ori când pierzi un zbor de conexiune. 
Pentru un zbor anulat, compensația poate fi oferirea unui loc pentru zborul următor al companiei, nopți de cazare la hotel sau chiar compensație financiară.

În cazul în care călătorești cu o agenție de turism serioasă, consultantul tău te va anunța despre zborul tău anulat, te va informa despre drepturile pe care le ai și îți va prezenta toate opțiunile pe care le ai la dispoziție (ținând cont atât de politica aplicată de compania aeriană, cât și de experiențele similare din trecut).

Indiferent de cum obișnuiești să călătorești, există două mari cazuri când vorbim de un zbor anulat:

1.    Zborul este anulat înainte de începerea călătoriei

Dacă zborul tău este anulat înainte de începerea călătoriei, vei fi anunțat fie de agenția de turism cu care călătorești, fie de compania aeriană, iar cea mai bună soluție în acest caz este să modifici datele de călătorie (gratuit). Desigur, poți alege și varianta de a anula călătoria - în acest caz, îți poți fie recupera integral suma achitată, fie poți alege să păstrezi suma sub formă de credit la compania aeriană respectivă, în cazul în care dorești să planifici un alt zbor cu ei în viitor.

2.    Zborul este anulat după începerea călătoriei

Acest caz este unul puțin mai sensibil, fiind vorba de anularea unui zbor de legătură sau chiar a zborului de retur. În mod obișnuit, poți modifica gratuit datele de călătorie - caz în care vei avea nevoie și de alte servicii precum cazare, masă și/sau transfer. În cazul în care noul zbor îți decalează mult planurile de călătorie, vei putea chiar recupera parțial sumele achitate.


Probleme ce pot apărea când ți se anulează zborul

Cel mai dificil atunci când te confrunți cu un zbor anulat nu este să obții un nou zbor sau să îți recuperezi banii, ci să reușești să nu pierzi și celelalte servicii turistice achiziționate, precum transferul aeroport-hotel, cazare sau excursiile cumpărate. 
Mulți hotelieri anulează rezervările dacă nu te prezinți la check-in, aplicând și penalizări pe sumele achitate - de aceea este important să îi anunți din timp de întârzieri și să le comunici noul program. Iar dacă pentru un city break este destul de simplu să faci acest lucru, fiind vorba de un singur hotel și un singur transfer, imaginează-ți cum este în cazul circuitelor complexe de 10-14 zile, care presupun numeroase locații de cazare în diverse orașe sau chiar sate, care presupun utilizarea mijloacelor de transport în comun (tren cel mai adesea) sau chiar a zborurilor interne - toți furnizorii de servicii implicați în circuit trebuie anunțați despre modificările apărute și găsite soluții avantajoase pentru turiști. În cazul în care călătorești cu o agenție de turism, consultantul tău se va ocupa de toate aceste informări și va insista să găsească cea mai bună soluție pentru ca tu să îți continui vacanța fără griji.

 
De ce sunt anulate zborurile?

Printre motivele cele mai frecvente pentru anularea unui zbor se numără:
-    Vremea: furtuni, ninsori abundente, vânt foarte puternic
-    Motive de securitate: amenințări, atacuri, alerte cu bombă în unul din aeroporturile pe care le tranzitezi
-    Probleme mecanice cu aeronava: atunci când avionul necesită reparații
-    Lipsa unei aeronave: atunci când aeronava care era programată pentru zborul tău este ținută la sol într-un alt aeroport (pentru că acolo este vreme rea, spre exemplu)
-    Echipaj incomplet: chiar dacă ar trebui să existe înlocuitori pentru echipajul de bord, uneori nu se aliniază planetele.